Oli sitten pakko koskea kun kiellettiin

Kouluttamattoman unix/linux adminin ja örveltäjän mielipiteitä herranties mistä.

keskiviikkona, tammikuuta 17, 2007

Jälleen ADHD jupinaa

Satuin pitkästä aikaa tarttumaan Yliopistolehteen, sen vanhaan marraskuun numeroon (Yleensä vain selailen sitä kahvitauolla). Siinä oli aukeaman juttu ADHD aikuisista otsikolla Kun elämä leviää käsiin, jutussa kuvattiin sitä kuinka ADHD ihmiseltä opiskelut - ja elämä - leviää käsiin kun aikuisena ei olekaan ketään joka asettaisi tiukat raamit opiskelulle - ja tämä kärjistyy yliopistossa.

Perhana! Nyt löysin vihdoinkin asian jota syyttää siitä että opiskeluni tulivat täysi-ikäisiksi jo vuosi sitten (Aloitin 1988), ja jatkuvat yhä edelleen, minullahan on ADHD-diagnoosi.

En kyllä kovinkaan paljon arvosta tuota diagnoosia, se tehtiin jotenkin hutaistun oloisesti, pitkälti sillä perusteella että pojallani on ADHD ja minäkin olen yhä edelleen vilkas kuin kahdeksankesäinen pikkupoika, mutta onhan se tarvittaessa hyvä tekosyy moneen asiaan.

Tunnistan kuitenkin itseni tuosta jutusta, minun on vaikea saattaa mitään loppuun jollei sille anneta deadlinea, ja minulla on tekemättömiä opiskelutehtäviä seuraavaksi pariksi vuodeksi sillä saan väsättyä loppuun vain ne jotka minua kiinnostavat.

Minä kyllästyn hyvin nopeasti lähes kaikkeen, mikä onkin syynä siihen että olen onnistunut sähläämään niin monessa eri ammatissa (31 työpaikkaa, 11 ammattia, 5 ammattikoulutusta ja näiden lisäksi olen elättänyt itseäni moninaisilla jippoiluilla, mm. pikkurikollisuudella ja katuperformansseilla) ja olen onnistunut sotkeutumaan monenlaisiin taide-, ja nuorisotyöprojekteihin, missä "auttaa" unettomuus; kun on 18-22 tuntia vuorokaudesta valveilla on ihmisellä aikaa tehdä vaikka mitä ja kun niitä tekemisiään tehdessään on puolisekavassa väsyneisyyden ja vitutuksen tilassa, niin niistä tekemisistä tulee tahattomastikin taiteellisia.

Oikeastaan syy miksi olen ajatunut ammattiini onkin se, että kyllästyn nopeasti kaikkeen, tässä hommassa saan jatkuvasti uusia ongelmia ratkottavaksi mikä pitää suurimman osan aikaa kyllästyneisyyden poissa. Mutta viime aikoina minusta on tuntunut että olisi aika vaihtaa ammattia, olenhan ollut näissä hommissa yli kymmenen vuotta.

Pitäisi vain keksiä mitä sitä tekisi isona...

Kunhan saan valmiiksi höpinäni palvelukustantamisesta laitan sen tänne, varmaankin tällä viikolla.